fbpx
  • Megjelenés:

Bebizonyította a járvány, hogy az ellenzéki vezetésű önkormányzatokra nem számíthatunk veszélyhelyzetben

Bár a koronavírus-járványnak még nincs vége, néhány következtetés azonban már levonható az önkormányzatok vezetőinek eddigi intézkedéseinek láttán, és ezekből már jól látszik, hogy az ellenzékhez tartozó polgármesterek egészen másképp reagáltak a válsághelyzetre, mint kormánypárti kollégáik.

Többnyire az ősszel összetákolt szivárványkoalícióhoz tartozó településvezetők szinte mindenütt a haveri osztogatásokra, már számos alkalommal leszerepelt baloldali káderek sunyi kinevezéseire használták fel a rendkívüli felhatalmazásukat. Nem akarjuk azt állítani, hogy a kormánypárti vezetésű önkormányzatok ne szorultak volna gazdasági elképzeléseik, költségvetésük módosítására, de azt az észszerűség szigorú elvei mentén tették, a spórolást pedig magukon kezdték. Kiderült, hogy kik a jó gazdák, és ezt nem szabad elfelejteni semmi esetre sem, ha lesz a járványnak második hulláma, ha nem.

Annak már egyre csökkenő hírértéke van, ha Budapesten Karácsony Gergely szinte naponta nevez ki saját magához hasonló képességű embereket elvileg fontosnak látszó, máskülönben azonban tökéletesen szükségtelen posztokra. Alátámasztja ezt a PestiSrácok.hu hosszas levelezése is a Fővárosi Önkormányzattal, az akár a végtelenségig folytatható üzenetváltásból csak a lényeg nem derült ki: az, hogy Karácsony agytrösztje, például a Fővárosi Operatív Törzs mit csinált, csinált-e valamit egyáltalán a járvány derekán. Ugyancsak nem tudtuk másokhoz hasonlóan mi sem meg, hogy milyen konkrét feladataik vannak a főpolgármester, illetve az amúgy sem működő bizottságok mellé kirendelt, úgynevezett szakértőknek, akik a versenyszféra topvezetőinek díjazásáért adnak/nem adnak titkos tanácsokat.

Több százmillió jutott a haveroknak a veszélyhelyzetben Újbudán

Annak is egy egyre kevesebb hírértéke van már manapság, ha a több, mint hatmilliárdos költségvetési csalással vádolt Czeglédy Csaba leszerződik egy-egy újabb, milliós/tízmilliós tanácsadásra néhány baloldali önkormányzattal a fővárosban a koronavírus miatt elrendelt veszélyhelyzet idején, de azért rajta kívül is jut még a jóból más cimboráknak is. A napokban írtunk arról, hogy Újbuda polgármestere rendkívüli felhatalmazását kihasználva nevezte ki két bizalmasát, hogy azok parkolási, illetve médiaügyekkel foglalkozzanak. Az ötéves megbízatás végén a két szerencsésre csaknem száznyolcvan milliót költ az önkormányzat, miközben László Imre a védekezéshez szükséges maszkok, fertőtlenítőszerek nyolcvan milliós árát követeli a kormánytól.

Újabb legendás közpénzvitézt igazolt le vagyongazdának Újpest

Nem engedi el a párttársak kezét Újpesten a momentumos Déri Tibor sem, aki határozatlan időre nevezte ki Veréb Lászlót az önkormányzat vagyonkezelő cégének élére havi hétszázötvenezer forintért. Veréb szerződtetése a vagyonkezelő élére már csak azért is lehet megnyugtató az újpestiek számára, mert ő volt az egyik kulcsfigurája annak a botránynak, amikor a Momentum képtelen volt elszámolni a 2018-as országgyűlési választási kampány költéseivel.

A papíron Déri, a valóságban a DK-s Varju László irányította Újpest kényelmes káder-elfekvő, jutott ott hely mások mellett a magát később a politikából kikézimunkázó Gréczy Zsolt fiának is, akinek feladatkörét elsőre még alkalmazója, a polgármester sem találta el. Jutott zsíros állás ugyanakkor a már mindenhonnan kikopott Ungár Klárának, aki egy elismert, népszerű orvost váltott a helyi rendelőintézet élén, és bizonyára nélkülözhetetlen tudással rendelkezik Bodrozsán Alexandra is, nem véletlen, hogy Újpest mellett Kecskeméten is alkalmazzák.

Az alkalmazottak fizetésének csökkentése mellett a kinevezésekben is jeleskedik Miskolc

A helyzet attól csak szomorúbb, hogy miközben az ellenzéki településvezetők haveroknak osztogatnak drága, de semmilyen felelősséggel nem járó állásokat, számos helyen a veszélyhelyzet okozta válság költségeit azokra az önkormányzati dolgozókra hárították át, akiknek még arra sem volt lehetőségük, hogy otthonról dolgozzanak, a tendenciából ugyanakkor az is látszik, hogy a budapesti ellenzéki modell vidéken is bevált.

A Miskolc Holdingnál például tizenöttől ötven százalékig terjedő bércsökkentések voltak, a városvezetés ígérete szerint, ez csak a veszélyhelyzet megszűnéséig marad érvényben, erre azonban nincs jogi garancia – közölte a PestiSrácok.hu-val Alakszai Zoltán. A Fidesz helyi frakciójának beszámolója szerint a holding menedzsmentjét a megvonás kevésbé érintette, esetükben inkább az alsó határ a jellemző, de például a szemétszállítást végző, a cégcsoportba tartozó Városgazda Kft. alkalmazásában álló munkásoktól a bérük felét elvonták. Tetézi ezt, hogy jelenleg nincs cafetéria sem, ami nyilvánvalóan eleve az alacsonyabb keresetűeket sújtja. A munkaidő a kukások esetében nem változott, vagyis feleannyi fizetésért végzik ugyanazt a nehéz munkát, miközben feladataik jellege miatt fokozottan ki vannak téve a fertőzésveszélynek.

Alakszai Zoltán arról is beszélt, hogy a Miskolc üzemeltetéséért felelős holding másokkal nem volt ilyen fukar, a veszélyhelyzet idején kapott ott plusz állást az önkormányzati képviselőség mellett a Rokker Zsoltiként elhíresült Erdei Sándor, a jobbikos Révész Péter, vagy az MSZP-s Bazin Levente apja, aki amúgy főállásban Szikszó alpolgármestere, ami az összeférhetetlenség aggályát is felveti. Ugyancsak a holdingnál landolt az MSZP-s Bartha György is, aki vagyonnyilatkozatának leadása után egy nappal csatlakozott a cégcsoporthoz. Más helyi forrásból úgy tudjuk, hogy a szivárványkoalíció tagjainak helyezkedését az a botrányairól elhíresült közpénzbűvész, Halmai György segíti, akit nemrég Erzsébetváros boldogítására igazolt le Niedermüller Péter polgármester. Halmai ugyanakkor miskolci forrásaink szerint még mindig megkerülhetetlen tényező a borsodi megyeszékhelyen.


A kukásokat félpénzért küldte a veszélybe, a cimbiket azonban busásan megjutalmazta a miskolci polgármester. Fotó: MTI/Vajda János

Háromhavi tiszteletdíjáról mondott le a várpalotai képviselőtestület

Most, május végén a járvány – remélhető – lecsengésének idején már megkockáztatható, hogy mind az ellenzéki, mind a kormánypárti vezetésű önkormányzatoknál kialakult egy módszertan, amelynek alapján reagáltak a veszélyhelyzetre. A gépjárműadó elvonása például minden önkormányzatot érint, a portálunk által vizsgált több tucat település esetében kijelenthető, hogy a kormánypárti vezetésűek a költségvetési tételek átcsoportosításával igyekeztek kezelni a helyzetet, miközben arra törekedtek, hogy az alkalmazottak bérét ki tudják fizetni. Ezek között voltak olyanok is, ahol például elkerülhetetlenné vált a képviselők, polgármesterek tiszteletdíjainak csökkentése, ezt azonban maguk az érintettek kezdeményezték. Kiragadott példaként így történt ez Csepelen, ahol a fideszes polgármester, Borbély Lénárd javaslatára tettek ilyen lépéseket. Ennél is tovább ment Várpalota, ahol az ugyancsak fideszes Campanari-Talabér Márta (az első sorban balról a harmadik) kezdeményezésére háromhavi tiszteletdíjáról mondott le a teljes képviselőtestület a rászorulók megsegítésére.

A váci polgármester inkább azoknak sem adna semmit, akik dolgoznak

Az ellenzéki módszertant követte például Márki-Zay Péter, Hódmezővásárhely botrányhős polgármestere a saját, és az alpolgármestere milliós fizetéséhez nem nyúlt, miközben a közalkalmazottak – körülbelül háromszáz ember – bérét a felére vágták vissza. Ezt is képes volt überelni a Vácot vezető Matkovich Ilona, akinek annyi ötlete volt a veszélyhelyzetben, hogy az önkormányzat kétszáz alkalmazottjának ugyan dolgoznia kellett a különleges helyzetben is, de fizetésüket teljes egészében megvonta volna tőlük. Érdekes módon még az oly érzékeny szenzorokkal rendelkező ellenzéki sajtó sem talált arra utaló nyomokat, hogy a fideszes vezetésű településeken haveri osztogatásba kezdtek a különleges jogrenddel felhatalmazott polgármesterek, az ilyen testületek magukra nézve terhelő intézkedéseit ugyanakkor gondosan elsumákolták, ahogy az említett ellenzéki polgármesterek sunyi kinevezgetéseit is. Amennyiben valóban visszatér a járvány, biztosak lehetünk abban, hogy mely önkormányzatoktól remélhetünk segítséget, és melyek azok, amelyektől semmit.