fbpx
  • Megjelenés:

Vajon mit rejteget máris a Déri féle városvezetés? Miről próbálják elterelni a figyelmet?

Trippon Norbert (DK) gazdasági alpolgármester állításával szemben Wintermantel Zsolt polgármestersége idején, 2010 és 2019 között, az önkormányzat mérleg főösszeg szerinti vagyona közel 17 milliárd forinttal, ingatlanvagyona pedig több, mint 5 milliárd forinttal nőtt.

Újpest Önkormányzata Képviselő-Testülete a költségvetést tárgyalta. Ennek során, ahogy a választások óta folyamatosan az újpestieket megtévesztő kinyilatkoztatások hangzottak el az új városvezetés, elsősorban Trippon Norbert, gazdaságért felelős alpolgármester részéről – Újpest vagyonáról, az előző városvezetés gazdálkodásáról.

Immár a költségvetésben is ellenőrizhető tények egyértelműen cáfolják őket.

Az újpestieknek joguk van megismerni az igazságot:

Az átadás-átvételi jegyzőkönyvben feketén-fehéren szerepel, hogy Wintermantel Zsolt polgármester és az előző városvezetés 9 milliárd forintot hagyott utódjaira, az ezt igazoló jegyzőkönyvet be is mutatta a Facebook-on. Ennek egy része a 2020-as költségvetésben meg is jelenik, hiszen 5 828 397 000 Ft. értékpapír értékesítésével számol az új városvezetés. Pontosan ekkora értéket képviselő értékpapír állományt hagyott a választások után az előző polgármester a jelenlegi polgármesterre.

A valós helyzet majd a tavalyi évről szóló költségvetési beszámolójából fog kiderülni, de az már tény, hogy egy év alatt(!) az új városvezetés hét és fél milliárd forintot tervez felélni abból, amit az előző városvezetés megtakarított.

Tény az is, hogy az elmúlt kilenc év alatt történtek ingatlan-értékesítések, ami mindenütt a világon teljesen normális dolog egy város gazdasági életében. Ezek törvényesen, szabályosan zajlottak és tételesen szerepelnek az önkormányzat pénzügyi beszámolóiban. A jelenlegi városvezetők által emlegetett összeg egy légből kapott szám, nincs mögötte tételes kimutatás, hogy melyik ingatlanról van szó, és azt mikor és mennyiért adta el az Önkormányzat, ha eladta.  

Egyáltalán nem mindegy, például, hogy Önkormányzat és az önkormányzati tulajdonú cégek (Újpesti Vagyonkezelő ÉPÍT ZRt.) egymás közötti tranzakcióról (eladás, vásárlás, csere) van szó, ami nem tekinthető értékesítésnek, mivel az önkormányzaton belül maradt a vagyon.  Arról sincs kimutatás, hogy ezekből az ingatlanértékesítésekből mekkora összeget kellett a Fővárosi Önkormányzatnak átutalni, ha közös tulajdon értékesítésére került sor, amit szintén nem tekinthető újpesti vagyonvesztésnek.

Ezért joggal kérhetik az újpestiek, hogy az új városvezetés minden erre vonatkozó állítását tételes, konkrét adatokkal támassza alá, bizonyítsa. Ennek hiányában ugyanis rágalmazásról beszélünk.

Tény az is, hogy 2,5 milliárd hitelt vett föl az önkormányzat. Ez a hitelfelvétel kimutathatóan hasznot hozott Újpestnek, mivel ebben az időszakban alacsony kamattal lehetett hozzájutni. A felvett hitel kamata alacsonyabb volt, mint amennyiért állampapírban lehetett befektetni az önkormányzat pénzét. Az előző városvezetés élt is ezzel a lehetőséggel.

A hitel egy részéből épült a piac, amit az újpestiek örömmel fogadtak és használnak, tehát a hitel az Önkormányzat, vagyis Újpest vagyonát növelte. A piac bevételei pedig részben fedezik a törlesztést és a kamatokat. A piac felépült, az önkormányzat vagyona pedig
7 milliárd forinttal növekedett.

De nem csak új vásárcsarnok és kulturális központ épült az előző városvezetés idején, hanem megépült Újpest első saját tulajdonú uszodája, épült egy új orvosi rendelő, megtörtént Szakrendelő és az összes orvosi rendelő, utak, járdák, parkok, közterületek teljes felújítása. Ezek a beruházások és felújítások mind Újpest vagyonát növelték, több tízmilliárd forint összegben.

A Wintermantel Zsolt vezette önkormányzat gazdálkodását az önkormányzati vagyon alakulásának követésével lehet egyszerűen, és objektív módon értékelni. Rendelkezésre állnak az éves költségvetési beszámolók, azokban pedig hitelesen ki van mutatva az önkormányzati vagyon.

Ezek szerint az önkormányzat 2010-2014 közötti mérleg főösszeg szerinti vagyona a következőképpen alakult:

2010 2014 2018
32 362 294 000 38 590 287 000 49 122 548 000

Tehát a Wintermantel Zsolt polgármestersége idején, 2010 és 2014 között, az önkormányzat, vagyis Újpest vagyona 16 760 254 000 forinttal, azaz közel tizenhét milliárd forinttal, több mint 50%-kal, ingatlanvagyona pedig több mint ötmilliárd forinttal nőtt.

Tekintve, hogy 2019. október 14.-én kilencmilliárd forint volt Önkormányzat számláján, értékpapírban és a pénztárában összesen. A költségvetésben ebből előkerült 7,5 milliárd forint, értékpapírból és szabad pénzmaradványból. Tehát aki azt állítja, hogy a fenti időszakban vagyonfelélés történt, csődben van a város, az valótlanságot állít, vagyis hazudik.

Felmerül a kérdés, hogy a választások után négy hónappal, mi lehet a célja a mostani városvezetésnek az alaptalan rágalmakkal?

Miről, esetleg miféle pénzügyi-gazdasági ügyletekről próbálják elterelni az emberek figyelmét ezzel a módszerrel? Arról, hogy az új városvezetés egy nagyon jó pénzügyi helyzetben lévő várost vett át előző, Wintermantel Zsolt vezette városvezetéstől. Akkora költségvetési tartalékkal, hogy azt még a működési költségek aránytalan növelésével sem tudják egy év alatt elkölteni. Ezt a jó gazdasági teljesítményt most költségvetési vészhelyzet meghirdetésével akarják eltakarni.

Ehhez a költségvetésben milliárdokat kellett eldugni, például 700 millió forintos egyensúlyi tartalék tervezésével. A költségvetés erre az évre mindössze 18 millió forint működési többlettel tervez, ami az előző évinek kevesebb, mint egy százaléka. A bűvész trükk eredménye majd az év végén újra előkerülő több milliárd forint lesz, amit már egyfajta gazdasági csodaként, saját teljesítményként akarnak majd az újpestieknek eladni.

Ezt a csalást a FIDESZ frakciója költségvetési módosításokkal próbálta leleplezni, a módosító indítványunkat mellékeljük. Amit Dériék elutasítottak, csak a Rex Alapítvány részére kért 10 millió forintos költségvetési támogatást fogadták be a költségvetésbe.

 

Módosító indítvány

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzat 2020. évi költségvetéséről szóló rendelethez

 

 

Tisztelt Képviselő-testület!

Újpest Önkormányzata Képviselő testületének 22/2019. (X:30.) önkormányzati rendelete 47. § alapján az alábbi módosító indítványt nyújtjuk be:

Javaslom mind a Polgármesteri Hivatal, mind az intézmények dolgozóinak bérrendezését. A köztisztviselők esetében az elmúlt években (2016-tól) minden évben 10%-os béremelés történt, a jelenleg tervezett 5%-os emeléssel szemben. A magyar gazdaságban a bérek emelkedése 2019-ben 11,4% volt, várhatóan 2020-ban is meghaladja a 9 %-ot. A környező önkormányzatok nálunk magasabb illetményalappal dolgoznak, a bérleszakadás megelőzése érdekében javaslom a köztisztviselői illetményalap 57 000 Ft-ra történő emelését. A Polgármesteri Hivatal személyi juttatásai és járulékai a terv szerint több, mint 25 %-kal, 349 980 eFt-tal emelkedtek az előző évhez képest, amely növekedést számítások nem támasztanak alá, ez az összeg biztosíthatja a megemelt illetményalaphoz szükséges forrást.

Az intézményekben dolgozó közalkalmazottak bérnövekedése csak a minimálbér és a garantált bérminimum növekedéséből ered. A közalkalmazottak részére kizárólag két heti bérnek megfelelő „tartalék” került betervezésre, ehelyett javaslom a közalkalmazottak bérének átlagosan 10 %-os emelését. Tekintettel arra, hogy ezt számszerűsíteni adatok hiányában nem tudom, javaslom a Költségvetésben erre tartalék képzését és a következő módosításkor a döntés átvezetését. Az Önkormányzat költségvetésében a dologi kiadások 440 407 eFt-tal, közel 26%-kal emelkedtek, véleményem szerint ezen a soron is lehet megtakarítást elérni.

Nem találtunk indoklást, magyarázatot a személyi juttatások és járulékai, valamint a dologi kiadások ilyen mértékű emelkedésére.

A rendelettervezetben az Önkormányzat gazdasági társaságainak támogatása jelentősen 50 – 368%-al nő, holott többletfeladatokat nem adott számukra a Képviselő-testület, ezért javaslom ezen támogatások csökkentését. Az Újpesti Sajtó Nonprofit Kft. tudtommal nem rendelkezik közszolgáltatási szerződéssel, így erre hivatkozva tartalékkeret nem képezhető. A többi gazdasági társaság esetében a tartalékkeretet korábban a beruházási célú támogatásuk tartalmazta, javaslom a korábbi gyakorlatot fenntartani. A Képviselő-testület 16/2020. (I.30.) határozatával elfogadta az Újpesti Egészségügyi Nonprofit Kft 2020. évi szakmai programját, mely a Kft. 356 millió Ft önkormányzati támogatást tartalmaz. Ezért javaslom a határozat szerinti összeget támogatásként biztosítani.

A rendelet a korábbi évekre jellemző 1,2 – 2,2 milliárd Ft működési többlettel szemben a jelenlegi mindösszesen 18 666 eFt többlettel számol. A csökkentett volumenű beruházások mellett erősen csökkenő zöldterület fejlesztéseket céloznak meg, nincs nyoma megújuló energiára, energiatakarékosságra vonatkozó beruházásoknak, szemben az agilis munkacsoportok törekvéseivel. Ezek átgondolása bizottsági szinten is indokolt, az ilyen célú tartalékokat növelni javaslom. Az Önkormányzat a korábbi években az iskolákban egy ablakcsere programot indított, mely a balesetveszély elhárításán túl energiamegtakarítást is eredményez. E program folytatását illetve elkezdését javaslom két iskola (Lázár Iskola, Bene Iskola) esetében.

A rendelettervezet 3.§ (1) bekezdését az alábbiak szerint javaslom módosítani:

„3. § (1) A Képviselő-testület a köztisztviselői illetményalapot a Magyarország központi költségvetéséről szóló 2019. évi LXXI. törvény 58. § (1) és (6) bekezdése alapján 2020. január 1-jétől 57.000 Ft-ban határozza meg.”

A rendelettervezet mellékleteit az alábbiak szerint javaslom módosítani:

  4 sz. melléklet B/22. sor Okostantermek létesítése                                + 20 000 eFt

Új sor: Lázár Ervin Általános Iskola ablakcsere           + 30 000 eFt

Új sor: Újpesti Bene Ferenc Általános Iskola II. ütem   + 20 000 eFt

 

5/a. sz. melléklet

B/1. sor Újpesti Sajtó Nonprofit Kft. támogatása           - 41 048 eFt

B/7. sor UV Zrt. közszolgáltatási szerződés                 - 203 517 eFt

B/14. sor Újpesti Egészségügyi Szolgáltató
 Nonprofit Kft. tám.                                                      + 198 000 eFt

B/19. sor Újpesti Városgondnokság Kft.
 közszolgáltatási szerződés                                            - 271 509 eFt

B/27. sor Újpesti Pályázati Projektmenedzser Zrt.
 Közszolgáltatási szerződés                                             - 40 000 eFt

Új sor: Rex Alapítvány támogatása                                + 10 000 eFt

  6 sz. melléklet A sor Általános tartalék                                                + 200 000 eFt

B/19. sor Újpesti Városgondnokság tartalék
 kerete közszolgálati szerződés alapján                          -123 000 eFt

B/20. sor Újpesti Sajtó Szolgáltató és Nonprofit Kft.
 tartalék kerete közszolgálati szerződés alapján              - 29 904 eFt

B/21. sor Újpesti Vagyonkezelő Zrt.
Tartalék kerete közszolgálati szerződés alapján              - 61 590 eFt

B/24. sor Nyugdíjasok támogatása                                 + 50 000 eFt

B/29. sor NYÁRVÁRÓ PLUSZ-jutalom                      - 200 000 eFt

C/1. sor Beruházási és felújítási céltartalék,
 intézményi felújítási keret                                           + 442 568 eFt

 

Kérem javaslatom támogatását.

 
Budapest, 2020. február 27.

 

 

Nagy István

frakcióvezető