fbpx
  • Megjelenés:

Újabb juttatást csonkított meg Déri Tibor

A legújabb hírek szerint Déri Tibor a városunk és otthonaik szépítésére szolgáló ajándék muskátlinál is csökkentést hajtott végre.

Az eddigi három helyett mindössze két tövet kaphatnak, akik elmennek a meghirdetett helyszínekre és kiállják a sorukat. Érthetetlen ez az erőszakos spórolás, hiszen a korábbi években jól kialakított gyakorlat szerint 3 darab jutott minden érdeklődőnek a város ajándékából.

Nem ez volt az egyetlen megütközést keltő változtatás a korábbi juttatásokban. Az elmúlt kilenc évben minden újpesti nyugdíjas számára járó ajándékcsomag idéntől már nem jár minden újpesti nyugdíjasnak.

A Déri által egyeztetés nélkül kihirdetett rendelet megszüntette az évi kétszeri élelmiszerosztást, és helyette egy csekélyebb értékű utalványt vezet be a rászorulóknak. A rendelet zavaros, és egyelőre azt sem tudni, kik, hogyan, és mikor kaphatnak utalványt.

Nagy István képviselő, frakcióvezető egy facebook posztban foglalta össze aggályait Déri Tibor rendeletével kapcsolatban, amelyet az alábbiakban változtatás nélkül közlünk:

Az önkormányzat Megbecsülés+ rendeletéről

Déri Tibor polgármester úgy döntött, hogy az újpesti nyugdíjasok ettől kezdve nem természetben, hanem egy 5.000 Ft.-os, segély (csak a piacon levásárolható utalvány) formájában kapnak támogatást az Önkormányzattól. A segélyt rögtön el is nevezték az amúgy értelmetlen Megbecsülés+ programnak.

Megszületett az erről szóló rendelet is, ami szokás szerint hibás és átgondolatlan. A legnagyobb hibája, hogy nincs hozzá végrehajtási rendelet (vagy utasítás), amiből világosan látható volna, hogy mit és hogyan akar a rendeletalkotó. Így csak találgatunk. Ha valaki elolvassa a rendeletet, feleslegesen teszi, mert abból sem derül ki semmi.

Induljunk ki abból, hogy a nyugdíjfolyósító nem fogja a nyugdíjasok jövedelmét tételesen, személyhez rendelten kiadni. (GDPR – EU–s adatvédelmi rendelet) De tételezzük fel, hogy a nyugdíjfolyósító kiadja azon személyek listáját (nevét és címét), akik 414.000 Ft alatti nyugdíjjal rendelkeznek (talán ez nem ütközik a GDPR–ba). Csak feltételezni tudjuk, hogy ez lesz a megoldása a rejtvénynek, mert a rendelet szövegéből az olvasható ki, hogy az Önkormányzat a Magyar Államkincstártól a nyugdíj pontos összegéről nem kér tájékoztatást (Jelen állás szerint a polgármester nem is kérhet a nyugdíj összegére vonatkozó adatot, mert arra a rendelet nem hatalmazza fel).

Ha ezen a problémán lazán átlépünk, és megkaptuk azok listáját, akik 414.000 Ft. alatti nyugdíjjal rendelkeznek, még nem biztos, hogy egy listában fellelt személy rászorultnak tekinthető. A szociális segélyek esetén vizsgálni kell a rászorultságot. A rendelet szerint rászorultnak tekinthető az, aki 414.000 Ft. alatti nyugdíjjal rendelkezik. De a rászorultsághoz igazolni kell a segélyre szoruló összes jövedelmét, tehát azt, hogy a segélyt kérelmezőnek a nyugdíján kívül van-e más olyan bevétele, amit a szociális törvény alapján be kell számítani az összes jövedelmébe.

Például: ha valaki nyugdíj mellett dolgozik és a 220.000 Ft. nyugdíja mellett van még 200.000 Ft. jövedelme, máris sérül a rászorultsági szabály, ha csak a nyugdíj összegét vesszük figyelembe.

Vegyük sorjában, amiről a hiányolt végrehajtási rendeletnek vagy utasításnak kellene rendelkeznie:

1. Minden szociális ellátás igénylése kérelemre indul (formanyomtatvány kitöltésével)

2. Az elöbb említett esetben a nyugdíjasnak a kérelemben a nyugdíj igazolása mellett a máshonnan származó jövedelmeiről nyilatkoznia kell, ezekről igazolást kell benyújtania (jövedelemigazolások).

3. A kérelmet el kell bírálni.

4. A megállapított támogatásról vagy az elutasításáról határozatot kell hozni.

5. Az utalvány átadása-átvétele a személyi okmányok bemutatása és az adatok felvétele (szig szám vagy személyi azonosító jel kitöltése) után a kiadási bizonylat aláírásával történik.

Ez így megy, akkor ha a nyugdíjas egészségügyi állapota megengedi, hogy személyesen tudja intézni az utalvány felvételével kapcsolatos teendőket. Ennél bonyolultabb, ha valamelyik hozzátartozóját hatalmazza fel az utalványokkal kapcsolatos ügyintézéssel. Van néhány speciális eset is, pl. ha valaki Újpesten állandó lakcímmel rendelkezik, de tartózkodási helyén él életvitelszerűen vagy időszakosan.

Tételezzük fel, hogy a ~25.000 nyugdíjas 80%–a jogosult lesz a támogatásra, és élni is akar az utalvány felvételével. 20.000 nyugdíjassal, a szociális osztály létszámának negyedével, öt fővel, dolgozónként napi hét óra munkaidővel, és ötnapos munkahéttel számolva ez a munka két hónapon át fog tartani. Az előző Önkormányzat Újpest idős polgárainak megbecsülését a személyes találkozáskor átadott természetbeni juttatással (krumpli és száraz élelmiszer) fejezte ki, aminek a kiosztása egy hétvége alatt megtörtént. Az ebben résztvevő kollégáknak a hétvégéjükből csak egy délelőttre vagy délutánra jutó 4-5 órát kellet erre áldozni.

Igaz nem neveztük el Megbecsülés+ programnak, csak mindenki jó szívvel tette a dolgát.

Ismét ugyanaz az eredmény, mint a koronavírus járvány során igényelt étkezés, vagy a bérleti díj támogatás esetén. Egy túlbürokratizált rendszer bevezetése csak azért, hogy politikai okokból, demagóg indoklással, egy jól működő rendszer eltöröljenek.

Olyan elvtársiasan. „A múltat végképp eltörölni!”. Vagy ami rosszabb, azért változtattak a régi megoldáson, hogy a módosítás után minél több nyugdíjasnak elmenjen a kedve a papírok kitöltésétől és a sorban állástól.